Jarní detox nemusí být nutné zlo! Jak správně detoxikovat organismus?

Delší dny, více slunečního záření a počasí, které nám dovoluje trávit více času venku, v nás dokáží probudit i síly, které během zimy spaly. S příchodem jara by se měl každý zdravý organismus přepnout do módu, kdy začíná postupně pociťovat zvýšený příval energie. Tento čas je tedy dobré využít k tomu, abychom se více věnovali sami sobě a svému tělu, které jsme v zimních měsících trochu zanedbávali.

Jednak se v zimě méně hýbeme a omezujeme aktivity ve venkovním prostředí a rovněž máme k dispozici mnohem méně čerstvé zeleniny či ovoce. V období zimy automaticky volíme těžší a sytější jídla a přebytek kalorií se tak odráží nejen na křivkách naší postavy, ale i na našem zdraví. Cítíme se více unavení, tělo se trápí zimou a potřebuje prostě nakopnout.

 

Co je to detoxikace a jak tělo správně detoxikovat?

Pod pojmem detoxikace je možné představit si hned několik změn životního stylu. Ve většině případů však už jen samotné slovo detox vzbuzuje v mnoha lidech místo příjemné představy spíše nevoli a odpor. Nejčastěji si lidé v mysli vybaví mimořádně nezáživnou a zdravou stravu v malých porcích, šťávu z celeru, vynechání většiny potravin či dokonce několikadenní drastickou hladovku.

Ale detox je svým způsobem jakákoli očista organismu od toxinů, které ve stravě, nebo užíváním jiných látek, do těla každodenně přijímáme. Nemusí nutně jít o několikatýdenní proceduru, během níž se pořádně nenajíte a vystresujete své tělo nízkým příjmem živin. Tento proces vůbec nemusí být náročný a nevyžaduje téměř žádné úsilí, pouze jistou umírněnost spojenou s chutí pro sebe něco udělat.

Myslet si, že detoxikace souvisí pouze s vnitřkem, je velký omyl. Během detoxu je třeba dbát i o psychickou pohodu, a proto je dobré, pokud se do ní pustíme v době, kdy sobě a svému tělu dokážeme věnovat zvýšenou pozornost. Pokud byste během detoxu bojovali se stresem, znegoval by všechny vaše pokusy o očistu organismu.

 

Proč je detox důležitý?

anatomie-tela-ako-detoxikovat-organizmus-strava-cviceni-rezim

Správně provedený detox doplní do těla zásobu živin, ze které během zimy hodně ubylo, a dokáže očistit vnitřní orgány od nánosů toxických látek. Po správně provedeném detoxu by se mělo zlepšit trávení, organismus by měl lépe fungovat a měly by vymizet například i chronické bolesti hlavy či žaludku. Rychlost nástupu těchto příznivých důsledků detoxu na organismus závisí na míře předchozího znečištění organismu.

Nejvíce vám za detox poděkují vaše játra - orgán, který na denní bázi eliminuje toxiny, a nyní, v době detoxikace, nebude mít, laicky řečeno, tolik práce. Detox rovněž pomůže i ledvinám, které škodliviny filtrují, a stejně tak i střevům, která si odpočinou od těžkých jídel. V případě, že k detoxu přistoupíte rozumně a budete dbát nejen o hýčkání těla, ale i duše, pozitivní vliv této očistné procedury pocítíte i na psychice.

 

Nejčastější mýty spojené s detoxem

Když se řekne slovo detox, mnohým z nás se v mysli vybaví domněnky, které mnohdy dokážou od zahájení očisty odradit. Opravdu tělo na detox reaguje projevy, o kterých se ve společnosti tolik mluví? A není to spíše signál, že jste k detoxu nepřistoupili zodpovědně?

  • hubnutí a detox
  • zhoršení stavu pleti nebo kvality vlasů
  • detox a výživové doplňky
  • únava a pročištění organismu

 

Během detoxikace musím zhubnout

Pokud detoxikace trvá déle a životní styl, který jste před tím vedli, nebyl zrovna nejzdravější, může být ztráta kilogramů patrná. Avšak začínat detox s primárním záměrem zhubnout není zrovna nejlepší volbou, protože po týdnech obrovské snahy může nastat zklamání.

Detoxikace totiž není synonymem diety a výrazné hubnutí může dokonce v některých případech signalizovat i fakt, že jste detoxem tělo spíše vystrašili. Cílem detoxikace není snižovat kalorický příjem, ale zvýšit příjem živin, vitamínů, minerálů a stopových prvků. Ačkoliv s tímto záměrem může ruku v ruce jít i snížení hmotnosti

 

Detoxikace způsobí zhoršení stavu pleti nebo kvality vlasů

Tento mýtus je s detoxikací často spojován, avšak jde jen o mylnou domněnku. Většinou pochází od lidí, kteří si detoxikací spíše ublížili, než pomohli. Pokud se na celou věc totiž podíváme obyčejným selským rozumem, jakýkoliv signál, že se něco na našem těle zhoršuje, není v pořádku.

Pokud se vám v průběhu detoxu výrazně zhorší pleť nebo vám začnou padat vlasy, znamená to, že tělo trpí nedostatkem živin. Nejčastěji se tyto projevy objevují tehdy, pokud se člověk pustí do přísného půstu, případně se rozhodne pár týdnů přežít na šťávách nebo vodě ochucené citronem či jablečným octem.

V takovém případě vlastně ani nelze očekávat zlepšení, ale právě projevy, kterými tělo signalizuje, že mu něco chybí. Jeden či dva pupínky na obličeji si možná ještě můžete vysvětlit tím, že se tělo čistí, ale pokud je obličej poset pupínky celý, pleť je zašedlá a vlasy začnou nadměrně vypadávat, můžete si být jisti, že jste se do detoxu pustili bezhlavě. S největší pravděpodobností byl váš životní styl nezdravý i předtím, takže váš organismus trpěl nedostatkem vitamínů a minerálů, a tento nedostatek jste prohloubili ještě více drastickým půstem nebo hladovkou.

 

Na detoxikaci potřebuji spoustu různých preparátů a výživových doplňků

pilulky-detox-specialni-preparati-ako-detoxikovat-organizmus

Toto tvrzení vysílají do světa jen výrobci a prodejci ultra zdravých potravin či bylinných směsí koncentrovaných v tabletách nebo čajových sáčcích. Ve skutečnosti detox není závislý na doplňcích nebo dnes mimořádně oblíbených zelených potravinách. Jen mizivé procento přípravků, které úspěšnou detoxikaci slibují, vám s ní dokážou opravdu pomoci.

Většinou jde o vyhozené peníze za preparáty, za kterými nestojí jediná vědecká studie, která by jejich sílu a účinek deklarovala. Proto pokud trváte na jejich koupi, vždy si o daném přípravku a jeho složení či působení na organismus něco nastudujte, přičemž se nespoléhejte pouze na marketingové texty dané firmy, která tyto výrobky prodává.

Vyhledejte si spolehlivé a především nezávislé zdroje o jednotlivých složkách a jejich prokazatelných účincích. Pokud natrefíte na studii, která některou ze zázračných očistných potravin opěvuje, pokuste se zjistit, kdo tuto studii dělal, v jakých podmínkách byla provedena a jaké má dotyčný autor vzdělání. Mnohokrát totiž tyto texty vytvářejí lidé, kteří nemají s medicínou nic společného.

 

Během detoxu budu pociťovat únavu

Další z mylných tvrzení, za kterým stojí zkušenosti lidí, kteří detox neprováděli správně. Pokud pociťujete únavu, je třeba hledat příčinu a zamyslet se nad tím, zda vám všechny kroky, které v detoxu dodržujete, náhodu více neškodí, než prospívají. Detox nemá být šokovou terapií, ale cestou k regeneraci a vnitřní obnově.

Hlavním cílem detoxikace je zbavit tělo všeho, co mu únavu způsobuje. Signálem dobře vykonávaného detoxu tedy nemůže být pocit vyčerpání a úbytek sil, ale měl by nastat pravý opak - pocit větší energie, lehkosti a životaschopnosti. Jednoduše řečeno, i během detoxu byste se měli cítit, jako by z vás něco spadlo. Pokud se děje opak, pravděpodobně tělu neposkytujete dostatek živin, díky kterým by umělo správně fungovat.

 

Které potraviny jsou zátěží pro organismus?

  • Smažená jídla
  • Polotovary
  • Donáška/dovoz jídel
  • Slazené nápoje

 

Smažená jídla

fastfood-smazene-jidlo-a-detoxikace-tela-organizmu-ake-je-vhodne-jidlo

Nejedná se o žádnou novinku… Především lidé stravující se během pracovního týdne mimo domov, se smaženému sýru nebo řízku nevyhnou.

Závodní jídelny, klasické restaurace s meníčky nebo take away provozy v okolí kanceláří sice šetří peněženku, ale nedisponují širokým výběrem a už vůbec ne zdravou či vyváženou nabídkou jídel.

Pokud si smažené jídlo dopřejete jednou za půl roku, je to v pořádku. Organismus sice může chvíli protestovat a vrátí vám to pocitem nepříjemné plnosti, nafouknutí nebo překyselení. Ale v případě, že trojobal nasycený olejem potkáváte na svém talíři pravidelně, z dlouhodobého hlediska si koledujete o nejeden zdravotní problém.

 

Polotovary

Polotovarům podle statistik holdují primárně studenti nebo lidé žijící v domácnosti sami, kterým se nechce pravidelně vařit. Uklízet kopu nádobí kvůli jedné či dvěma porcím je totiž překážka, kterou chce den co den zdolávat jen málokdo. Jídla z polotovarů jsou levná, jejich příprava nezabere v podstatě žádný čas ani námahu a většinou jde o pokrmy, které i skvěle chutnají.

Problémem však je, že v polotovarech nemůžete očekávat čerstvost. Suroviny a ingredience jsou konzervované, za návykovou a opojnou chutí stojí stará známá éčka a mnohdy jsou tyto pokrmy i předpřipravené - to znamená, že už předtím prošly nepříliš šetrným a zdravým tepelným zpracováním. Konzumací polotovarů nepřijímáme do těla potřebné živiny, a přestože nás zasytí, neposkytnou kromě prázdných kalorií organismu nic, z čeho by mohl čerpat.

 

Donáška/dovoz jídel

Jen málokterá restaurace využívá na přípravu pokrmů kvalitní suroviny a cena za konkrétní porci vůbec nemusí být hodnověrným ukazatelem. Už dávno totiž neplatí, že drahá restaurační zařízení nabízejí výživné jídlo, které tělo nejen zasytí, ale dodá mu i potřebné vitaminy či minerální látky.

Donáška jednou za čas člověku neuškodí, ale i zde platí, že všeho s mírou. Pokud se nabídce jídel z restaurací nechcete vyhýbat, dbejte při výběru na to, aby byl pokrm uvařený z čerstvých surovin a připraven těsně předtím, než vám ho dovezou.

 

Slazené nápoje

Cola, ovocné nápoje mylně považované za zdravé džusy, chlazené čaje nebo ochucené minerální vody představují "spolehlivý" zdroj éček a cukru, přičemž je ani zdaleka nelze považovat za součást pitného režimu. Žízeň zaženou jen naoko a do organismu namísto vláhy přinesou pouze zbytečné kalorie. Proto si je dopřejte pouze výjimečně a nahraďte doma vyrobenými limonádami, čistou vodou nebo čaji.

 

Jak detoxikovat tak, aby vám tento proces prospěl?

  • Dostatek vody
  • Nesladit, omezit sladkosti a pamlsky
  • Zelenina místo přílohy
  • Bezmasá jídla
  • Bylinkové čaje
  • Omezení zlozvyků
  • Pohyb
  • Dostatek spánku
  • Nezapomeňte na psychiku

 

Základem je nedělat drastické změny v jídelníčku a přistupovat k detoxu rozumně, přičemž první dny byste měli s detoxem začínat postupně. Čím více se budete na začátku omezovat a zakazovat si to, na co jste byli zvyklí, tím více vás budou trápit "abstinenční příznaky".

Když s detoxem začínáte, musíte mít na paměti, že vše se odehrává především ve vaší hlavě. Když sami sobě vysvětlíte, že vás čeká období, během kterého dopřejete tělu všechno to, co potřebuje, detoxikaci zvládnete bez problémů a nestane se pro vás nutným zlem, se kterým co chvíli skoncujete a půjdete ihned vyjíst celou ledničku.

 

Hodně vody

Důsledný pitný režim je absolutním základem. Během dne totiž až 80 % procent lidí na pravidelné doplňování tekutin zapomíná. Ráno si vypijí jeden šálek čaje, případně kávy, která organismus odvodní, v práci zvládnou maximálně dvě sklenice vody, a to až tehdy, když pociťují velkou žízeň.

Žízeň je však ukazatelem toho, že organismu už tekutiny chybí. Proto v průběhu detoxu pijte tolik vody, abyste žízeň doslova předběhli. Místo toho, abyste přijímali tekutiny nárazově, popíjejte čistou vodu v průběhu celého dne. Každou hodinu vypijte jednu skleničku čisté vody nebo ovocného neslazeného čaje, abyste tekutiny doplňovali průběžně

 

Nesladit, omezit sladkosti a pamlsky

Na hořkou chuť kávy, kterou nepřebíjí mléko ani cukr, si zvyknete velmi rychle. Chcete-li se k tomuto kroku, kdy odstavíte cukřenku a mléko na druhou kolej, motivovat, dopřejte si kvalitní kávu s bohatým aroma, kterou si doma sami namelete. Budete tak vnímat výraznou chuť kávy a nebude vám chybět sladidlo. Totéž platí i při přípravě čaje.

Pokud vsadíte na vyvážený jídelníček, tělo vás nebude nabádat ke konzumaci čokolády, chipsů nebo sušenek. Organismus, kterému poskytnete všechny živiny, vás totiž nebude týrat nepřekonatelnou chutí na sladké, protože právě tento pocit nutkavé touhy zhřešit je způsoben nedostatkem minerálních látek.

V případě, že máte pravidelné chutě na čokoládu, pravděpodobně máte nízkou hladinu hořčíku nebo cukru krvi. Ten se konzumací čokolády prudce vymrští a po pár minutách zase klesne, takže kalorické pamlsky s nadměrným množstvím cukru tento problém opravdu neřeší. V těchto chvílích raději sáhněte po celozrnném pečivu nebo sušeném ovoci.

Nutkavá chuť na slané tyčinky, chipsy nebo krekry je zase způsobena dehydratací. Vždyť nejčastěji na ně máme chuť právě tehdy, když jsme to předcházející noc přehnali s alkoholem. Pokud vás tedy přepadne chuť na slané pamlsky, zkuste toto nutkání nejprve uhasit sklenicí vody.

 

Zelenina místo přílohy

smoothie-detoxikace-organizmu-vhodne-jidlo-zelenina-ovoce

Vynechat několikrát za týden přílohu, jako jsou brambory, rýže či těstoviny, není vůbec náročné. Pokud jste zvyklí přílohy konzumovat denně, nevynechávejte zpočátku tyto potraviny z jídelníčku úplně, protože byste tělu způsobili zbytečný šok, na které by reagovalo vlčím hladem.

 

Bezmasá jídla

Vzdát se masa může být pro většinu smrtelníků mimořádně obtížné. V období detoxu je však tento krok důležitý, a proto začněte tím, že maso budete vyřazovat z jídelníčku postupně. Začněte snídaní, ve které se neobjeví žádná šunka, pokračujte obědem a později i večeří.

Ani tento krok by neměl být razantní a na bezmasá období byste se měli připravovat krok za krokem. Jako náhradu za maso vždy zvolte kvalitní zdroj rostlinných bílkovin. V žádném případě během detoxu nesahejte po polotovarech, které jsou náhradou masa, a ani hlavní jídla nenahrazujte sladkými pokrmy, jako jsou palačinky, lívance či buchty.

 

Bylinkové čaje

Bylinný čaj dokáže na rozdíl od výživových doplňků a preparátů v detoxikaci skutečně pomoci. V čajích se totiž nenachází žádná chemie ani přidané látky, které by tělo ještě více zanesly škodlivinami.

Na to, abyste podpořili detox pomocí bylinek, nemusíte chodit do specializovaného obchodu. Kopřivový čaj, respektive čaj z kopřivy dvoudomé, čistí krev, má pozitivní vliv na ledviny a játra. S játry se stejně tak kamarádí i ostropestřec mariánský, který je na jejich detoxikaci skutečně skvělý. Oba bylinné čaje zvolte raději sypané, ale pokud nemáte jinou možnost, použijte variantu v nálevových sáčcích.

 

Omezení zlozvyků

Krabička cigaret či šest káv denně vám při detoxikaci rozhodně moc svědčit nebudou. Pokud s některým z těchto zlozvyků nechcete přestat, pokuste se jej alespoň minimalizovat. Když pocítíte touhu zapálit si, v duchu se zeptejte, jestli opravdu cigaretu potřebujete. Nejde vám náhodou jen o to, abyste se na chvíli rozptýlili a dali si na balkoně pauzu?

Tímto způsobem můžete snadno přeskočit každou druhou cigaretu, kterou byste si za jiných okolností zapálili. Stejné pravidlo aplikujte i na pití kávy. Skutečně potřebujete už pátou kofeinovou vzpruhu, nebo máte jen chuť na svůj kávičkový rituál? Za každým zlozvykem se totiž skrývá i zvyk, na který jste své tělo naučili, a proto vás podvědomě nutí provádět ho i tehdy, když cigaretu či kávu ve skutečnosti vůbec nepotřebujete.

 

Pohyb nemusí být nutné zlo

Nastartovat organismus dokáže i cvičení. Velkou chybou je, když se člověk rychle namotivuje a své odhodlání podpoří koupí stacionárního kola, permanentky do fitka či pomůckami na jógu, které využije jen párkrát a později se z této investice stanou jen vyhozené peníze.

Proto mějte na vědomí, že pokud chcete začít s jakýmkoliv pohybem, nepotřebujete k němu zpočátku žádné náčiní. Pokud vás chuť na cvičení nepřejde ani po několika týdnech, potřebné doplňky či dokonce stroje nebo permanentku si můžete zakoupit až po této době.

Pokud neholdujete žádnému sportu, vyzkoušejte jen pár minut strečinku. Protáhněte shrbená záda, zkrácené šlachy a sami budete překvapeni, pokud vás i po banálním a nenáročném protahování druhý den překvapí namožené svaly.

 

Dostatek spánku

dostatek-spanku-pro-detoxikaci-tela-od-skodlivych-latek

Pokud se rozhodnete podstoupit detoxikaci a ve svém časovém harmonogramu si nenajdete čas na odpočinek, je tento pokus o očistu zcela zbytečný. Tělo, kterému chybí spánek, se chová tak, jako by podléhalo stresu, přestože právě ve stresu není. A proto si dopřejte povinných osm hodin spánku, které vám detox nesmírně usnadní.

 

Nezapomeňte na psychiku

Zastavili jste příval škodlivých látek, organismus podstupuje očistu, dbáte o pravidelnou a vyváženou stravu... Ale mějte na paměti, že detox nebude mít ani zdaleka takový účinek, jaký by mohl, pokud zapomenete sami na sebe, budete se neustále honit za povinnostmi, v hlavě budete nosit nevyřešitelné starosti a nikdy si nenajdete čas na opravdový odpočinek.

Proto se pokuste aspoň na chvíli úplně vypnout. Dělejte činnosti, které jste dosud odkládali, přečtěte si knihy, co vám už měsíce leží nedotčené v knihovně, protřiďte si šatník, udělejte pořádek ve skříních a vyházejte z nich všechno, co tam jen roky bez využití skladujete.

I po zcela běžném úklidu se budete cítit jako znovuzrození, protože prostor, ve kterém se pohybujeme, na nás má mnohem větší vliv, než by se mohlo zdát.